نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3638
-
الف
+

«موزه زمان» دنیای ساعت‌های قدیمی در تهران + تصاویر

در این گزارش با یکی از خانه های تاریخی ایران یعنی «موزه زمان» آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، موزه زمان در واقع یکی از خانه‌های تاریخی ایران با زیباترین تزئینات گچبری است که با تغییر کاربری به گنجینه‌ای با ارزش از اشیاء تاریخی و موزه زمان تبدیل شده و همه روزه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری  از آن بازدید می‌کنند.

موزه‌ ساعت یا تماشاگه زمان در ماه جوزا/خرداد ۱۳۷۸ در عمارتی دو منزله (طبقه) تاسیس شد. طبق اسناد موجود، باغ فعلی موزه که تا پیش از این در دست وراث عبدالله خان منصور بوده است، در سال ۱۳۴۶ توسط «حسین خداداد» خریداری شد و از آنجایی که این فرد به هنر علاقه‌مند بود، تصمیم گرفت آن را به یک اثر هنری تبدیل کند.

وی ساختمانی از خشت و گل در آن بنا نهاد که ۱۰ سال بعد تغییراتی در آن اعمال شد و اسکلت چوبی آن به آهنی تبدیل شد و تغییراتی درون بنا داده شد. این خانه و موزه زیبا در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسید.

در این موزه انواع ساعت‌های قدیمی از قرن هفدهم تا بیستم یافت می‌شود.

طبقه‌ اول عمارت مخصوص نمونه‌های مختلف و جالب از ساعت‌های وزنه‌ای و کوکی است مانند ساعت‌های شاهینی، آونگی، رومیزی، دیواری و ایستاده که هرکدام به نوعی تلفیق هنر و صنعت را به نمایش می‌گذارند.

در دومین طبقه این ساختمان مجموعه ای از انواع ساعت های دستی و جیبی قابل مشاهده هستند. ساعت ‌هایی که برخی مربوط به اشخاص مشهور هستند و برخی کاربردهای خاصی داشته‌ اند مانند اولین ساعت کارت زنی.

در این موزه ساعت‌هایی از مشاهیر ایران همچون «پروفسور محمود حسابی» به نمایش در آمده است، ساعت‌های تاریخی و قدیمی مثل ساعت آفتابی «ناصرالدین‌شاه»، ساعت‌های لوکس قدیمی و همچنین اسناد و مدارکی مرتبط با موضوع زمان اشاره کرد.

از دیگر بخش‌های جالب این موزه می‌توان به جنتری های مهم از سراسر دنیا به همراه نمونه‌هایی از جنتری های ساده و باستانی، معرفی تقویم‌نویسان مشهور، اسطرلاب‌ها و ظروف سنجش زمان اشاره کرد. حتی جالب است که بدانید ماکت قدیمی‌ترین سند تاریخدار ایرانی یعنی کتیبه‌ بیستون هم در این مکان وجود دارد.

به غیر از گنجینه گران بهایی که در موزه قرار دارد، معماری و گچبری‌های زیبای این موزه هم توجه هر گردشگر و بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

دیدن مجموعه ای از ساعت ها و تمام ابزار آلاتی که آدمی را به زمان متوجه می سازد، می تواند برای هر انسان کنجکاوی جالب و شگفت انگیز باشد.

در پیوند با این گزارش بیشتر بخوانید:

مکان های دیدنی «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان+ تصاویر

با «خجند» عروس افسانه ای دنیا بیشتر آشنا شوید+تصاویر

ولایت زیبای خَتلان تاجیکستان را بشناسید+تصاویر

«مسجد کبود مزار شریف» ؛ جایگاه همدلی و وحدت مردم افغانستان

سفر به «سمرقند» ؛ دیار نام آشنای فرهنگ و ادب پارسی + تصاویر

ولایت کوهستانی و زیبای سرپل را بیشتر بشناسید + تصاویر

ولایت فاریاب در شمال افغانستان را بیشتر بشناسید + تصاویر

ولایت زیبا و تاریخی «غزنی» مهد دانشمندان بزرگ تاریخ را بیشتر بشناسید + تصاویر

سفر به کوهستان افسانه ای «پامیر» در تاجیکستان + تصاویر

ولایت زیبا و کوهستانی «ارزگان» را بیشتر بشناسید + تصاویر

سفر به منطقه زیبای گردشگری «دنا» در غرب ایران

«شهیون» دریاچه ای زیبا در غرب ایران + تصاویر

م ح/ ح ح 

نظر شما
ارسال نظر